کاظم استادی

My Address آدرس من


‎Create Your Badge‎ Previous Months آرشیو ماهانه Home صفحه اصلی Archive آرشیو شهریور ٩٥ خرداد ٩٥ اردیبهشت ٩٥ آذر ٩٤ مهر ٩٤ امرداد ٩٤ خرداد ٩٤ آبان ٩۳ شهریور ٩۳ تیر ٩۳ خرداد ٩۳ فروردین ٩۳ بهمن ٩٢ آبان ٩٢ مهر ٩٢ شهریور ٩٢ امرداد ٩٢ فروردین ٩٢ اسفند ٩۱ بهمن ٩۱ دی ٩۱ آبان ٩۱ شهریور ٩۱ تیر ٩۱ خرداد ٩۱ اردیبهشت ٩۱ اسفند ٩٠ بهمن ٩٠ آبان ٩٠ مهر ٩٠ شهریور ٩٠ امرداد ٩٠ تیر ٩٠ اردیبهشت ٩٠ بهمن ۸٩ More ... اطلاعات بیشتر
      kazem ostadi (ارائه نظرات و پیشنهادات شما موجب خوشحالی من خواهد شد)
تأثیر آیت‌الله‌ طالقانی‌ در ترور منصور by: کاظم استادی

تأثیر آیت‌الله‌ طالقانی‌ در ترور منصور

 ترور منصور نه‌ توسط‌ گروه‌ حاد مؤتلفه‌، بلکه‌ توسط‌ گروه‌ محمد بخارایی‌ انجام‌ شد. و از قراین‌ و شواهد و اسناد بر می‌آید، آنچه‌ محمد بخارایی‌ را به‌ ترور منصور وا داشت‌، نه‌ اجازه‌ آقای‌ فومنی‌ بود و نه‌ قوت‌قلبی‌ که‌ آقای‌ گلزاده‌ غفوری‌ به‌ او داده‌ بود. و نه‌ آشنایی‌ او با حاج‌ صادق‌ امانی‌؛ چرا که‌ محمد بخارایی‌ قبل‌ از این‌ آشنایی‌، تصمیم‌ قاطع‌ خود را به‌ ترور سران‌ حکومت‌ و مخصوصاً شاه‌ که‌ به‌ تعبیر بخارایی‌ «بت‌ اصلی‌» است‌، گرفته‌ بود.

 اگر خوب‌ دقت‌ کنیم‌ این‌ روحیه‌ و شهامت‌ محمد بخارایی‌ برای‌ از بین‌ بردن‌ منصور، به‌ خاطر تأثیرگذاری‌ دو سالة‌ سخنان‌ آیت‌ الله‌ طالقانی‌ بر وی‌ بوده‌ است‌. والا جوانی‌ 20 ساله‌ به‌ چه‌ انگیزه‌ای‌ باید عمر خود را کوتاه‌ کند؟ آیا رابطه‌ دو ماهه‌ بخارایی‌ با گروه‌ حاد مؤتلفه‌ می‌توانست‌ این‌ اثرگذاری‌ را داشته‌ باشد؟ حاج‌ صادق‌ امانی‌ که‌ در دفاعیات‌ خود منکر این‌ اثر گذاری‌ بر محمد بخارایی‌ شده‌ است‌.

 علاقه‌ و نزدیکی‌ محمد بخارایی‌ به‌ آیت‌ الله‌ طالقانی‌ به‌ حدی‌ بوده‌ است‌ که‌ عده‌ای‌ او را فرزند طالقانی‌ می‌دانسته‌اند. بخارایی‌ نیز در گسترش‌ تعالیم‌ و سخنان‌ آیت‌ الله‌ طالقانی‌ از هیچ‌ کوششی‌ فروگزار نبود. از پخش‌ اعلامیه‌های‌ ایشان‌ و فروش‌ کتابهای‌ او در نزدیکی‌ مسجد هدایت‌ گرفته‌ تا هر کاری‌ که‌ از عهده‌ او بر می‌آمده‌ است‌.

 آیت‌ الله‌ طالقانی‌ در طی‌ دو سال‌، در مسجد هدایت‌ و مکانهای‌ دیگر ضمن‌ بیانات‌ خود، پیوسته‌ به‌ اوضاع‌ روز و مقامات‌ عالیه‌ و مسؤول‌ کشور حمله‌ و اولیاء امور را به‌ ایجاد محیط‌ رعب‌ و وحشت‌، نقض‌ قانون‌ اساسی‌ و آزادی‌ بیان‌ و عقیده‌، اختلاس‌ و ارتشاء و فساد متهم‌ می‌کرده‌ و حضار را به‌ قیام‌ علیه‌ وضع‌ کنونی‌ تحریض‌ و تشجیع‌ می‌نموده‌، که‌ این‌ مطالب‌ انقلابی‌ و جهادی‌ در روح‌ محمد بخارایی‌ جای‌ گرفته‌ است‌. پس‌ برای‌ فهم‌ دقیق‌تر این‌ موضوع‌، لازم‌ است‌ متن‌ زیر را، که‌ خلاصه‌ای‌ است‌ از سخنان‌ آیت‌الله‌ طالقانی‌ در طول‌ دو سال‌ حشر و نشر نزدیک‌ محمد بخارایی‌ با ایشان‌، با دقت‌ بخوانید:

 یاوه‌گویان‌ و دزدان‌ اجتماع‌، مسلماً به‌ شدیدترین‌ وجهی‌ مجازات‌ خواهند شد و حتم‌ دارم‌ که‌ این‌ قصاص‌ عملی‌ می‌شود. شما باید از مبارزات‌ حسین‌بن‌علی‌(ع‌) سرمشق‌ بگیرید و از جان‌ و مال‌ خود بگذرید و خود را برای‌ مبارزه‌ با هر گونه‌ ظلم‌ و جور و فساد آماده‌ سازید. عده‌ای‌ از مردم‌، بت‌پرستی‌ را به‌ جای‌ خداپرستی‌ انتخاب‌ کرده‌اند. مردم‌ ما مایل‌ به‌ جنگ‌ نیستند، بلکه‌ سلاطین‌ آنها هستند که‌ آنها را وادار به‌ نوع‌کشی‌ می‌نمایند. تنها به‌ وسیله‌ جوانان‌ روشنفکر و تحصیل‌ کرده‌ می‌توان‌ دست‌ اشخاص‌ پلید را از مملکت‌ کوتاه‌ کرد. باید گذشته‌ را دور بیندازیم‌ و به‌ آینده‌ و زندگی‌ بهتر بیاندیشیم‌ و دست‌ ظالم‌ را از سرخود کوتاه‌ سازیم‌ و حق‌ خود را از ظالم‌ بگیریم‌. مبارزه‌ با استبداد یکی‌ از وظایف‌ اجتماعی‌ و شرعی‌ است‌، چون‌ استبداد با حکومت‌ فردی‌ خود نوعی‌ بت‌پرستی‌ است‌ و بت‌پرستی‌ را باید از ریشه‌ و بن‌ کند. اجتماع‌ ما آلوده‌ به‌ میکروب‌ است‌ باید کمر همت‌ بست‌ و این‌ میکروبها را از بین‌ برد. باید برای‌ از بین‌ بردن‌ ریشه‌های‌ فساد و منکوب‌ کردن‌ دولتهای‌ خائن‌ مبارزه‌ کرد و از خونریزی‌ و زندان‌ و قتل‌ و غارت‌ نهراسید. هر کس‌ نظم‌ محیطی‌ را به‌هم‌ زد و به‌ حریم‌ و حدود قومی‌ تجاوز نمود، بایستی‌ او را از بین‌ برد و ریشه‌کن‌ نمود. امروز باید بت‌ و بت‌پرستی‌ را از بین‌ برد. اسلام‌ می‌گوید با ظالم‌ و کفار باید جنگید و در موارد لزوم‌ جهاد کرد تا از بین‌ برود، ولی‌ با احساسات‌ و داد و فریاد کار درست‌ نمی‌شود. خدایا ما را از شرّ حکومت‌ جابر نجات‌ بده‌ و به‌ ما قدرت‌ بده‌ تا آن‌ کسانی‌ را که‌ علیه‌ دین‌ ظلم‌ و ستم‌ کرده‌اند منکوب‌ و سرکوب‌ کنیم‌.

 شاید بتوان‌ گفت‌ که‌ آیت‌ الله‌ طالقانی‌، پدر معنوی‌ مبارزان‌ مسلح‌ انقلاب‌ ایران‌ است‌؛ چرا که‌ همو با تأیید فعالیتهای‌ نواب‌ و پس‌ از آن‌، ترویج‌ مبارزات‌ مثبت‌، ابتدا انگیزه‌ای‌ برای‌ گروه‌ بخارایی‌ فراهم‌ ساخت‌ و پس‌ از آن‌ نیز جوانان‌ دیگر نهضت‌ آزادی‌ به‌ صورت‌ جدی‌ به‌ مبارزات‌ مسلحانه‌ روی‌ آوردند.

 به‌ هر روی‌ می‌توان‌ گفت‌ که‌ حضور جوانان‌ در نهضت‌ آزادی‌، نوعی‌ فضای‌ رادیکال‌ را ایجاد کرده‌ و برخلاف‌ دیدگاه‌ سران‌ زندانی‌، جوانان‌ به‌ برخوردهای‌ تند نیز می‌اندیشیدند.

 بیژن‌ جزنی‌ می‌نویسد: پس‌ از شکست‌ عمومی‌ جبهه‌ و بازداشت‌ بازرگان‌، طالقانی‌، سنجابی‌ و شیبانی‌ و عده‌ای‌ از اعضای‌ نهضت‌ و محکوم‌ شدن‌ آنها به‌ حبس‌های‌ سنگین‌، از میان‌ عناصر جوان‌ بخصوص‌ دانشجویان‌ و فارغ‌التحصیلان‌ عضو نهضت‌ آزادی‌، عده‌ای‌ به‌ وجود آمدند.  ] که‌ [  سرانجام‌ مشی‌ مسلحانه‌ را پذیرفته‌ و در این‌ راه‌ به‌ حرکت‌ خود ادامه‌ دادند.

 مهدی‌ بازرگان‌ نیز تأکید دارد: در آن‌ موقع‌ ما پس‌ از محاکمه‌ و محکومیت‌ در دادگاه‌ نظامی‌، در زندان‌ بودیم‌ و از خبر تأسیس‌ سازمان‌ مخفی‌ مجاهدین‌ خلق‌، به‌ وسیله‌ رهبران‌ آن‌ آگاه‌ شدیم‌... فکر مقاومت‌ مسلحانه‌ در برابر رژیم‌ کودتا، از اواخر سال‌ 42 پس‌ از سرکوب‌ آخرین‌ مقاومت‌های‌ ملی‌ و مذهبی‌، متلاشی‌ شدن‌ نیروهای‌ اپوزیسیون‌ و شکست‌ نهضت‌ ملی‌ و از بین‌ رفتن‌ امکانات‌ مبارزه‌، از طریق‌ قانونی‌، شکل‌ گرفت‌. به‌ طوری‌ که‌ در سال‌ 1343 همه‌ گروها و دستجات‌ مخالف‌ رژیم‌، با افکار و ایدئولوژی‌های‌ گوناگون‌، به‌ یک‌ نتیجه‌ واحد رسیده‌ بودند که‌ تنها راه‌ مبارزه‌ با رژیم‌ شاه‌، مبارزه‌ مسلحانه‌ است‌.

Link لینک      Comments () نظرات ۱۳٩٠/٤/٩

Recent Posts مطالب ارسالی جدید بررسی نسبت برخی از اشیاء در شناخت رنگ حرکت دائمی اختراع دستگاه تشخیص رنگ و رنگهای مکمل آن (مخترع کاظم استادی) کتابشناسی عدم تحریف قرآن منتشر شد نمایشگاه خانوادگی نقاشی در گالری توکای قم اختراع دستگاه بومسیلک متحرک (مخترع کاظم استادی) نسبت خط عربی و مسلمانان جهان به تغییر خط کتابشناسی خط فارسی و تغییر خط خط در ایران هولوکاست خط فارسی
My Tags موضوعات کلی کلیات و شرح حال (۳٦) زبان و ادبیات فارسی (۳٠) داستان و متفرقه (٢٥) تاریخ و جغرافیا (۱۸) زبان سرخ (۱٧) هنر (۱٢) فلسفه منطق کلام (۱٢) قرآن و حدیث (۸) طب و علوم کاربردی (۸) اخلاق و عرفان (٧) احکام (٧)
My Friends دسترسی آسان به یوتوبی یاهو ویکی نبشته ویکی فقه ویکی علوم اسلامی وکی پدیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات فناوری همراه اول نگارستان اشراق موسسه پژوهشی فلسفه ایران موزه هنرهای معاصر مشابه یاب روایات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم مدرسه طراحی رود آیلند مخابرات 118 لغت نامه دهخدا گوگل مترجم گوگل جستجو گوگل پلاس گوگل ارث گنجور کتابخانه ملی کتابخانه مجلس شورای اسلامی کتابخانه دیجیتال نور کتاب قم کتاب اول فیس بوک فرهنگستان هنر فرهنگستان زبان و ادب فارسی عصر ایران سیستم جامع دانشگاهی گلستان سامانه جامع دانشگاه علمی کاربردی سامانه اعلام حساب خانوار سازمان سنجش سازمان حج و زیارت سازمان ثبت احوال کشور روبیمکث دفتر ریاست جمهوری ایران دفتر آیت الله جوادی آملی درگاه کنسرسیوم محتوای ملی دائره المعارف بزرگ اسلامی دانشنامه جهان اسلام دانشگاه ییل دانشگاه مفید دانشگاه قم دانشگاه علمی کاربردی هنر قم دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آزاد قم دانشگاه ادیان و مذاهب دانش سوم / مدرسه ابتدایی هدایت خبرگزاری کتاب ایران خبرگزاری اهلبیت علیهم السلام خانه کتاب جی میل گوگل تبیان تابناک پایگاه مجلات تخصصی نور پایگاه اندیشوران پایگاه احادیث نور بانک سامان انستیتو تکنولوژی روچستر انجمن هنرهای تجسمی ایران انجمن نجوم ایران انجمن طب سنتی ایران آمازون ارزش یابی مدارک تحصیلی