کاظم استادی

My Address آدرس من


‎Create Your Badge‎ Previous Months آرشیو ماهانه Home صفحه اصلی Archive آرشیو شهریور ٩٥ خرداد ٩٥ اردیبهشت ٩٥ آذر ٩٤ مهر ٩٤ امرداد ٩٤ خرداد ٩٤ آبان ٩۳ شهریور ٩۳ تیر ٩۳ خرداد ٩۳ فروردین ٩۳ بهمن ٩٢ آبان ٩٢ مهر ٩٢ شهریور ٩٢ امرداد ٩٢ فروردین ٩٢ اسفند ٩۱ بهمن ٩۱ دی ٩۱ آبان ٩۱ شهریور ٩۱ تیر ٩۱ خرداد ٩۱ اردیبهشت ٩۱ اسفند ٩٠ بهمن ٩٠ آبان ٩٠ مهر ٩٠ شهریور ٩٠ امرداد ٩٠ تیر ٩٠ اردیبهشت ٩٠ بهمن ۸٩ More ... اطلاعات بیشتر
      kazem ostadi (ارائه نظرات و پیشنهادات شما موجب خوشحالی من خواهد شد)
هستی یاب by: کاظم استادی

                                   هستی و هستی­یاب

اگر از ایده برخی سوفسطائیان گذرکنیم و بپذیریم که اکنون در خواب نیستیم، لاجرم باید بپذیریم که ما هستیم و در پیرامون ما نیز هستی­های دیگری وجود دارد . هرچند که این هستی­ها، ممکن است کاملا برای ما روشن و متمایز نباشند .

هر انسان عاقلی می­داند و یا می­تواند بداند، که هستی­های پیرامون ما از شماره بیرون است . البته این گفته برای هستی­هایی صادق است که ما شناختی اجمالی یا مبهم از آنها داریم؛ و از آنچه از درک و فهم ما بیرون است، خود داستان مفصل دیگری است .

فعلا، چه ماوراء طبیعه را بپذیریم و چه نپذیریم، نمی­توانیم منکر این نکته شویم که هر چه قابل اندازه­گیری است، هست؛ هر چند که اندازه­گیری ما دقیق نباشد .

انسان از ابتدا با مفهوم اندازه بیگانه نبوده است و با ابتدایی­ترین مفاهیم شناختی، هستی­های پیرامون خود را مقایسه و اندازه­گیری نموده است . انسان اولیه با استفاده از حواس خود، از وجود هستی­های پیرامون خود آگاه می­شده است . اما به مرور زمان و با گذشت سالیان سال و علاقه زیاد به تنبلی ، بسیاری از قوای جسمی قابل ترقی و تربیت خود را به ابزار دست­ساز خود واگذار نموده است، و اگر نگوییم حواس ما تحلیل رفته­اند ، حداقل نمی­توانییم ادعا کنیم که پیشرفت داشته­اند.

اکنون، حواس ما به صورت میانگین می­تواند در هر حسی، در دامنه مقیاسی مشخص، اندازه گیری کند و این معدل در کتاب های تجربی مضبوط است . هرچند تحقیقی کامل و مشخص، پیرامون حواس انسان­ها در دوره­های مختلف زندگی بشر صورت نگرفته است که گویای سیر صعودی و یا نزول و ثابت کیفیت حواس انسان باشد. اما آنچه مسلم است و با کمتر دقتی همه بر آن صحه می­گذارند، این است که حواس انسان قابلیت تقویت و نقصان دارد. به صورت مشخص می­توان مثال زد که؛ فرد نابینا می­تواند دارای حس شنوایی قوی­تری نسبت به فرد بینا شود؛ و شاید دلیل آن روشن باشد.

این مطالب بیان شد تا مشخص شود که انسان هم بدون ابزار و هم با ابزار، توانایی اندازه­گیری هستی­های پیرامون خود را دارد؛ و به همین قاعده، هستی­های پیرامون خود را نیست نمی­داند .

اما سوال مهم این جاست که؛ آیا انسان می­تواند به همه­ی هستی­ها، شناخت پیدا کند؟ و یا از آن طرف؛ آیا هستی­های جهان همین­هایی است که ما تا کنون توانایی شناخت یا اندازه­گیری آن را پیدا کرده­ایم؟

البته این بسیار واضح است که توانایی­ما در شناخت هستی­های پیرامونمان، تاثیری در هستی آنها ندارد . به عبارت دیگر مثلا؛ چه ما امواج الکترومغناطیسی را می­شناختیم و چه تا قرن­ها به هستی او پی­نمی­بردیم، در هستی­اش تاثیری نداشت، همان گونه که بسیاری از هستی­های پیرامون ما اکنون در نظر ما مجهول و ناشناخته­اند.

اما آنچه در این مجال، قصد بررسی داریم، این نیست که چه چیزی هست و چه چیزی نیست . بلکه درصدد هستیم تا روشن کنیم که انسان، چه با ابزار خارجی و چه بدون ابزار، توانایی شناخت هستی­های پیرامونش را دارد.

انسان وجود خارق­العاده­ای است. و اگر عده­ای تصور می­کنند که حواس بشر به پنج حس ختم می­شود، شاید توجهی دقیق، به این موضوع نداشته­اند و یا ندارند.

انسان حواس مفرد و مرکب بسیاری دارد، که اکنون تعداد انگشت شماری از آنها، مورد توجه واقع شده اند. در حال حاضر، شاید بیش از 500 نوع ابزار حس­گر، که هرکدام کاربردهای مشخصی دارند، توسط بشر اختراع یا کشف شده­است، که برخی از آنها، توانایی حس و اندازه­گیری مرکب نیز دارند. و همزمان می­توانند چند ده هستی، از هستی­های پیرامون ما را اندازه­گیری نمایند.

استعداد بشر، داستان جالبی دارد . اگر برای انسان­ها،  هستی­هایی توسط ابزار (که خود ساخته بشرند) اندازه گیری و مورد شناخت واقع شوند، این هستی­ها برای آنها مورد استبعاد واقع نمی­شوند. اما اگر همین هستی­ها، توسط خود انسان، بدون ابزار، مورد دریافت و شناخت واقع شوند؛ در تصور اکثر انسان­ها، هستی آنها غیر ممکن و بعید به نظر می­آیند.

مثلا؛ اگر 200 سال پیش، گفته می­شد که شخصی در چین با شخصی در ایران، از فاصله دور با هم صحبت می­کنند،  این پدیده، مورد انکار همگان واقع می­شد؛ اما اکنون که توسظ امواج رادیویی دو نفر در این دو کشور با هم صحبت می­کنند، در نظر همه، امری عادی و طبیعی محسوب می­گردد. چرا ؟

یعنی، در آن زمان امواج رادیویی موجود نبوده است؟ و یا اینکه؛ آیا انسان توانایی دریافت و ارسال امواج رادیویی را نداشته است؟

در حال حاضر، اگر به اطلاعات موجود در اینترنت و ... سری بزنید، خواهید دید که افرادی توانایی­های جسمی خاصی دارند که این توانایی­ها در افراد دیگر، نیست . ما درصدد نیستیم و قصد نداریم که اثبات کنیم تمامی افراد بشر، می­توانند قابلیت شناخت هستی­های گوناگون را داشته باشند؛ اما نمی­توان منکر نیز شد، که نوع بشر قابلیت و توانایی جسمی برای دریافت و شناخت بسیاری از هستی­های پیرامون خود را دارند. و هر چه انسان این توانایی و شناختش بیشتر باشد، انسان کامل­تری است .

کمی در خودمان دقت کنیم، آیا شما توانایی اندازه­گیری وزن  را ندارید؟ هرچند، این مسلم است که توانایی ما دامنه­دار است، اما آیا شما وزن نیم کیلو و 2 کیلو  و ... را تشخیص نمی­دهید؟ آیا این حس تشخیص وزن،  مربوط به حواس پنجگانه شما می­شود؟ یا توسط حس­گرهای دیگری، این توانایی در شما قرار گرفته است؟

در این مجال اندک، نمی­خواهیم و نمی­توانیم به تمامی حسگرهای موجود در انسان بپردازیم. قصد ما فقط توجه دادن بود که؛ اولا انسان می­تواند حواس خود را تقویت کند که دامنه تشخیص آن وسیع شود و دوما می­تواند با کشف خود، تعداد حواس خود را گسترش دهد.

اکنون، اگر بشنوید که انسانی موجود بوده است، یا موجود است، که توانایی شناخت تمامی هستی­های پیرامونش را دارد، تعجب می­کنید؟ بله، اکنون نیز انسانی موجود است که شناخت هستی، برایش لبریز است . یعنی تمام حسگرهای وجودش فعال­اند.  به عبارت دیگر، هستی­یاب کامل انسانی است؛ و هیچ هستی­ای در نظر او غایب نیست .  انسان کامل، یعنی همین.

فیلسوفان تجربه­گرا ، هرچه را که در دایره­ی حواس پنجگانه نمی­گنجید، منکر شدند. و اعتقادی به ماوراء طبیعه نداشتند . من هم عقیده ای به ماوراءطبیعه ندارم، اما با این تفاوت صد و هشتاد درجه­ای که؛ هرچه هست طبیعی است و عالم ظرف طبیعت است.

مشکل از ضعف ما انسان­هاست، که دایره­ی حواس را محدود می­دانیم.  اگر حواس انسان وسیع باشد و بتواند تمامی هستی­های پیرامون خود را درک کند، هر چه هست در این ظرف طبیعت است. اما نه آنکه هرچه را ندیدیم و بچشیدیم و نبوییدیم و نلمسیدیم و نشنیدیم، نیست . اکنون که هنوز پیشرفت علوم در ابتدای راه است، به طور قاطع می­توان گفت که جداقل 500 هستی در پیرامون ما موجود است که نه میبینیم، نه میچشیم ، نه میبوییم و نه می­شنویم، ولی آنها را انکار نمی­کنیم . پس نمی­تواند ملاک هستی و وجود، شناخت ما باشد و هستی، هست، هر چند که ما احاطه­ای مفهومی و مصداقی بر آن نداشته باشیم.

همه این آسمان ریسمان­ها گفته شد تا شاید شما، حداقل باور کنید که  هستی، هست و هستی را باید یافت. و هستی، چه یافته شود و چه مجهول و مغفول واقع شود، در هستی­اش خللی واقع نمی­گردد . و این شناخت، تنها سبب سرافرازی ما انسان­هاست. آنچه برای انسان مهم است در مسیر انسان کامل، واقع شدن است. و شاید هدف از خلقت انسان، درک کمال هستی است.  

کاظم استادی

12/2/90

 

Link لینک      Comments () نظرات ۱۳٩٠/٢/۱٤

Recent Posts مطالب ارسالی جدید بررسی نسبت برخی از اشیاء در شناخت رنگ حرکت دائمی اختراع دستگاه تشخیص رنگ و رنگهای مکمل آن (مخترع کاظم استادی) کتابشناسی عدم تحریف قرآن منتشر شد نمایشگاه خانوادگی نقاشی در گالری توکای قم اختراع دستگاه بومسیلک متحرک (مخترع کاظم استادی) نسبت خط عربی و مسلمانان جهان به تغییر خط کتابشناسی خط فارسی و تغییر خط خط در ایران هولوکاست خط فارسی
My Tags موضوعات کلی کلیات و شرح حال (۳٦) زبان و ادبیات فارسی (۳٠) داستان و متفرقه (٢٥) تاریخ و جغرافیا (۱۸) زبان سرخ (۱٧) هنر (۱٢) فلسفه منطق کلام (۱٢) قرآن و حدیث (۸) طب و علوم کاربردی (۸) اخلاق و عرفان (٧) احکام (٧)
My Friends دسترسی آسان به یوتوبی یاهو ویکی نبشته ویکی فقه ویکی علوم اسلامی وکی پدیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات فناوری همراه اول نگارستان اشراق موسسه پژوهشی فلسفه ایران موزه هنرهای معاصر مشابه یاب روایات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم مدرسه طراحی رود آیلند مخابرات 118 لغت نامه دهخدا گوگل مترجم گوگل جستجو گوگل پلاس گوگل ارث گنجور کتابخانه ملی کتابخانه مجلس شورای اسلامی کتابخانه دیجیتال نور کتاب قم کتاب اول فیس بوک فرهنگستان هنر فرهنگستان زبان و ادب فارسی عصر ایران سیستم جامع دانشگاهی گلستان سامانه جامع دانشگاه علمی کاربردی سامانه اعلام حساب خانوار سازمان سنجش سازمان حج و زیارت سازمان ثبت احوال کشور روبیمکث دفتر ریاست جمهوری ایران دفتر آیت الله جوادی آملی درگاه کنسرسیوم محتوای ملی دائره المعارف بزرگ اسلامی دانشنامه جهان اسلام دانشگاه ییل دانشگاه مفید دانشگاه قم دانشگاه علمی کاربردی هنر قم دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آزاد قم دانشگاه ادیان و مذاهب دانش سوم / مدرسه ابتدایی هدایت خبرگزاری کتاب ایران خبرگزاری اهلبیت علیهم السلام خانه کتاب جی میل گوگل تبیان تابناک پایگاه مجلات تخصصی نور پایگاه اندیشوران پایگاه احادیث نور بانک سامان انستیتو تکنولوژی روچستر انجمن هنرهای تجسمی ایران انجمن نجوم ایران انجمن طب سنتی ایران آمازون ارزش یابی مدارک تحصیلی