کاظم استادی

My Address آدرس من


‎Create Your Badge‎ Previous Months آرشیو ماهانه Home صفحه اصلی Archive آرشیو شهریور ٩٥ خرداد ٩٥ اردیبهشت ٩٥ آذر ٩٤ مهر ٩٤ امرداد ٩٤ خرداد ٩٤ آبان ٩۳ شهریور ٩۳ تیر ٩۳ خرداد ٩۳ فروردین ٩۳ بهمن ٩٢ آبان ٩٢ مهر ٩٢ شهریور ٩٢ امرداد ٩٢ فروردین ٩٢ اسفند ٩۱ بهمن ٩۱ دی ٩۱ آبان ٩۱ شهریور ٩۱ تیر ٩۱ خرداد ٩۱ اردیبهشت ٩۱ اسفند ٩٠ بهمن ٩٠ آبان ٩٠ مهر ٩٠ شهریور ٩٠ امرداد ٩٠ تیر ٩٠ اردیبهشت ٩٠ بهمن ۸٩ More ... اطلاعات بیشتر
      kazem ostadi (ارائه نظرات و پیشنهادات شما موجب خوشحالی من خواهد شد)
متن سخنرانی اینجانب در اختتامییه بیستمین جشنوراه کتاب سال دانشجویی by: کاظم استادی

به نام خدا

خانم­ها ، آقایان ، اساتید محترم ، مهمانان گرانقدر.

سلام علیکم.

ابتدا ، ضروری می­نماید که از تمامی عواملِ برگزاری کتاب سال دانشجویی، دبیرِ همایش و رییس محترم سازمان جهاد دانشگاهی، بابت برگزاری همایش امسال و سالهای پیش ، تشکر و خسته نباشید ، عرض کنم.

جهاد دانشگاهی با اینکه می­توانست متولی این مهم نگردد ، و برگزاری آن را از مراکز دیگر ، متوقع باشد، امّا همت نموده و سالیان درازی است که زحمت این تشویق و دلگرمی را برای دانشجویان کشور پذیرا شده است.

در این زمان اندک ، که در اختیار اینجانب قرار گرفته است، سه نکته را تقدیم می­نمایم:

نکته اول:

همان­گونه که می­دانید ، کتاب سال دانشجویی، پس از کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ، طراحی و ایجاد شده است ؛ البته نه به عنوان فعالیتی موازی با کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بلکه به منظور حمایت ویژه از دانشجویان عزیز کشور، تا تلاش­ها و توانایی­هایشان، در برابرِ مقایسۀ با اساتید و بزرگان علم و هنر ، بهتر دیده شود و همچنین تشویق آنها ، سبب رشد و نمو بیشتر دانشجویان گردد.

بنابراین و در همین ارتباط، اینجانب ، ایجاد سیستم سطح بندی و رتبه­بندی دانشجویانِ کتاب سال و تشویق مجزای هر طبقه و رتبه را در کتاب سال دانشجویی ،  پیشنهاد می­کنم.

عادلانه به نظر نمی­رسد که ما تمامی افرادی که ، وجه مشترک آنها، فقط عنوان «دانشجو» است را، در یک کاسه کرده ، و مورد نقد و نظر قرار دهیم. حق این است که اگر دانشجویِ کاردانی و یا کارشناسی، تألیف و نوشته­ای دارد ، آن را در سطحِ هم­ردیفان خود ، نقد و داوری نماییم. و معیار­های داوریِ خاصِ آن سطح را ملاک برای آن عزیزان قرار دهیم.

سنجیدن آثار دانشجویان کاردانی و کارشناسی ، هر چند که در شمارۀ عنوان، اندک باشند، همراه با دانشجویان ارشد و دکتری، که برخی از ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه هستند، شایسته نیست. و جرقۀ ترقی را در عزیزان دانشجو ، بارور نخواهد کرد. و شکست در جشنواره ، ممکن است یأس و نا امیدی را برایشان به ارمغان آورد؛ زیرا که؛ آثار آنها در مصاف با دانشجویان دوره­های بالاتر، قدرت و شانس پیروزی ، نخواهند داشت.

نکته دوم:

امسال ، بیستمین سال برگزاری کتاب سال دانشجویی است، بسیار مناسب است که اکنون و با توجه به تجربیات گذشته، آیین­نامه­ای مفصّل ، به همراهِ تعاریفِ مرتبط با مواد آن، تدوین شود تا قوانین و مقرارت جشنواره ، واضح و متمایز گردند. به عنوان مثال ، اگر در فراخوان همایش می­خوانیم که باید «کتب چاپی» توسط دانشجویان ، ارسال گردد. این عنوان ِ «کتاب چاپی» ، بسیار مبهم است. از آن گذشته ، شامل آثار نشرِ الکترونیک ، که آینده جهان را پوشش خواهد داد، نمی­شود.

کتاب چیست؟ و تعریف مجریان کتاب سال از کتاب ، چگونه است؟ آیا هر نوشته­ای که «دست خط واحد» نباشد ، کتابِ چاپی محسوب می­گردد؟ یا مثلاً؛ چه تیراژی ، یک اثر را هویتِ چاپی می بخشد؟ 20 نسخه یا 2000 نسخه؟ همچنین ، دیگر موارد فراخوان نیز ، به شرح ایضاً.

به نظر می­رسد که برای دوری از سلیقه­ها و اتحاد در نظرها ، مناسب است قانونی را انشاء کنیم که دلیل­مند باشد. اگر برای تعریفِ مفهومی، آری یا خیر می­گوییم؛ باید مشخص باشد که قوانین از این دست ، اعتباری هستند. و اعتبار ، نیاز به آرای عمومیِ مثبت دارد.

فعلاً ، مشخص نیست ، آثار مختلف رسیده به جشنواره ، در چه «ریتمی» مورد داوری قرار می­گیرند؛ یا حداقل قوانین آن ، در دسترس عموم قرار نگرفته است.

همان گون که مطلعید؛ آثار جوانان ما ، جدای از موضوعات آنها ، از نظر ساختار ، بسیار متنوع و مختلف هستند. تلخیص، تحقیق، تألیف، ترجمه، تحشیه، تفسیر، ترمیم، تهذیب و ...

به عنوان نمون: آیا اگر دانشجویی ، تلخیص خوبی از کتابی ارایه دهد، نباید مورد تشویق قرار گیرد؟ گو اینکه بسیاری از آثار خوب گذشتگان دانشمند ما ، «تلخیص» بوده­اند.

بنابراین، به نظر می رسد؛ تدوین یک آیین نامه جامع و کامل ، و دسته بندی جزیی­تر ساختارهای آثار رسیده و قوانین همایش، بسیار ضروری می­نماید ؛ تا هر چه بیشتر، بتوانیم به تشویق هدف­دار دانشجویان کشور ، رهنمون شویم.

نکته سوم:

پیرامون اثر خودم و خط فارسی است. سابق براین ، یکی از مهم­ترین مزیت­های خط «فارسی ـ عربی» ، به دیگر خطوط جهان، «متصل­نویسی» اینها بوده است. ولی اکنون و از بد روزگار، تکنولوژی­های نوین، تاب تحمل متصل نویسیِ خط فارسی را ندارند؛ و با خطوطِ جدانویس، سازگارند. که از قضا ، 90 درصد خطوط جهان نیز ، جدانویس هستند.

در حال حاضر ، متصل­نویسی خط فارسی، بلای جانش شده و دیری نمی­پاید که باعث انقراض آن خواهد شد.

برای رفع این معضل ، باید حرکتِ لاکپشتی حمایت از خط فارسی را ، همانند حرکتِ خرگوشیِ تکنولوژیِ جهان ، هماهنگ کنیم ؛ یا اگر می­توانیم ، خرگوش تیزپای تکنولوژی را ، به خوابِ خرگوشی ببریم، تا خط فارسی بتواند به گردِ پای آن برسد.

تدوین دانشنامه 24 جلدی خط فارسی، تلنگری می­باشد برای این غفلتِ انقراض خط فارسی. 15 جلد از آن ، تاکنون آماده شده است ؛ که 12 جلد آن در تیراژ کم و 3 جلد آن در تیراژ بیشتر ، منتشر شده است. امید است که به دعای شما عزیزان ، مابقی این دانشنامه نیز تدوین گردد.

از این که سخنانم را تحمل نمودید ، سپاسگزارم.

والسلام علیکم و رحمه الله

Link لینک      Comments () نظرات ۱۳٩٢/۸/٢٦

Recent Posts مطالب ارسالی جدید بررسی نسبت برخی از اشیاء در شناخت رنگ حرکت دائمی اختراع دستگاه تشخیص رنگ و رنگهای مکمل آن (مخترع کاظم استادی) کتابشناسی عدم تحریف قرآن منتشر شد نمایشگاه خانوادگی نقاشی در گالری توکای قم اختراع دستگاه بومسیلک متحرک (مخترع کاظم استادی) نسبت خط عربی و مسلمانان جهان به تغییر خط کتابشناسی خط فارسی و تغییر خط خط در ایران هولوکاست خط فارسی
My Tags موضوعات کلی کلیات و شرح حال (۳٦) زبان و ادبیات فارسی (۳٠) داستان و متفرقه (٢٥) تاریخ و جغرافیا (۱۸) زبان سرخ (۱٧) هنر (۱٢) فلسفه منطق کلام (۱٢) قرآن و حدیث (۸) طب و علوم کاربردی (۸) اخلاق و عرفان (٧) احکام (٧)
My Friends دسترسی آسان به یوتوبی یاهو ویکی نبشته ویکی فقه ویکی علوم اسلامی وکی پدیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات فناوری همراه اول نگارستان اشراق موسسه پژوهشی فلسفه ایران موزه هنرهای معاصر مشابه یاب روایات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم مدرسه طراحی رود آیلند مخابرات 118 لغت نامه دهخدا گوگل مترجم گوگل جستجو گوگل پلاس گوگل ارث گنجور کتابخانه ملی کتابخانه مجلس شورای اسلامی کتابخانه دیجیتال نور کتاب قم کتاب اول فیس بوک فرهنگستان هنر فرهنگستان زبان و ادب فارسی عصر ایران سیستم جامع دانشگاهی گلستان سامانه جامع دانشگاه علمی کاربردی سامانه اعلام حساب خانوار سازمان سنجش سازمان حج و زیارت سازمان ثبت احوال کشور روبیمکث دفتر ریاست جمهوری ایران دفتر آیت الله جوادی آملی درگاه کنسرسیوم محتوای ملی دائره المعارف بزرگ اسلامی دانشنامه جهان اسلام دانشگاه ییل دانشگاه مفید دانشگاه قم دانشگاه علمی کاربردی هنر قم دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آزاد قم دانشگاه ادیان و مذاهب دانش سوم / مدرسه ابتدایی هدایت خبرگزاری کتاب ایران خبرگزاری اهلبیت علیهم السلام خانه کتاب جی میل گوگل تبیان تابناک پایگاه مجلات تخصصی نور پایگاه اندیشوران پایگاه احادیث نور بانک سامان انستیتو تکنولوژی روچستر انجمن هنرهای تجسمی ایران انجمن نجوم ایران انجمن طب سنتی ایران آمازون ارزش یابی مدارک تحصیلی